کد مطلب:148564 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

ماجرای حرکت حضرت مسلم به سوی کوفه
حضرت مسلم علیه السلام فرزند عقیل بن ابیطالب، برادرزاده ی امیر مؤمنان علی علیه السلام و داماد آن حضرت است، از قراین تاریخی استفاده می شود كه آن حضرت بزرگترین فرزند عقیل بوده است و در سال 22 هجرت در مدینه چشم به جهان گشود، در جنگ صفین (كه در سال 36 هجری رخ داد) در پانزده سالگی شركت نمود و هنگام شهادت


حدود چهل سال داشت.

در ضمن باید توجه داشت كه نه نفر از فرزندان عقیل، از یاران حسین علیه السلام در كربلا بودند و به شهادت رسیدند كه از همه از نظر مقام، ارجمندتر، «حضرت مسلم علیه السلام» بود كه در كوفه شهید شد. [1] .

همسر حضرت مسلم علیه السلام، حضرت رقیه علیه السلام دختر علی علیه السلام است، بنابراین مسلم داماد امیر مؤمنان علیه السلام بوده است، فرزندان مسلم علیه السلام عبدالله محمد و ابراهیم (معروف به طفلان مسلم) (و به نقل بعضی شخصی دیگر به نام علی) همه در كوفه و كربلا به شهادت رسیدند، و دختر مسلم علیه السلام به نام «حمیده» در مصایب اهل بیت علیهم السلام شریك بود. [2] .

و مطابق بعضی از روایات، یكی از دختران حضرت مسلم علیه السلام هنگام هجوم دشمن به خیمه ها، در كربلا به شهادت رسید. [3] .

به هر حال مسلم علیه السلام همراه امام حسین علیه السلام در مكه بود، نامه های بسیار از اطراف كوفه برای امام حسین علیه السلام می رسید، و آن حضرت را دعوت به كوفه می كردند.

امام حسین علیه السلام نخست در میان اصحاب، حضرت مسلم علیه السلام را برگزید و او را همراه یك نامه و چند نفر به سوی كوفه فرستاد.

خلاصه ی آن نامه این بود:


«بسم الله الرحمن الرحیم - بعد از حمد و ثنای الهی، به مضمون نامه های شما و اوضاع كوفه آگاه شدم، من برادرم و پسرعمویم و مورد اطمینان از اهل بیتم «مسلم بن عقیل» را به سوی شما می فرستم [4] اگر بر این نوشته كه شما به اتفاق رأی مطابق مضمون نامه هایتان، عمل كردید بسوی شما به خواست خدا خواهم آمد، سوگند به جانم بدانید:«امام علیه السلام كسی است كه به حكم قرآن قضاوت كند و عدالت را برپا دارد، و پایبند به دین حق باشد و خود را با كمال خلوص (تنها برای خدا) در تعهد دین قرار دهد، - والسلام.»


[1] بنابراين عقيل (ع) پدر ده شهيد است (تذكرةالشهداء ملا حبيب كاشاني، ص 146.(.

[2] منتهي الامال، ج 1، ص 231- فرسان الهيجاء، ج 2، ص 67.

[3] معالي السبطين، ج 2، ص 227.

[4] اني باعث اليكم اخي و ابن عمي و ثقتي من اهلبيتي مسلم بن عقيل....